15 juli 2022

Veel ruimte voor lokaal en regionaal talent op Valkhof Festival dit jaar, al moeten we toegeven dat Poppunt Gelderland en Nieuwe Electronische Waar zichzelf hebben overtroffen. Het Poort-podium belooft drie dagen lang (!) uit z’n voegen te barsten bij de volgende acts. Kijk en luister maar even mee!

Poppunt Gelderland Presents…

Zaterdag 16 juli

Normaal gesproken zingt, schreeuwt en spuugt de eclectische garageband Misprint (als DJ-team om 18.00, 20.15, 21.45 en 23.30) in het Nederlands over emancipatie, afbakbroodjes en andere alledaagse zaken. Vanavond draait het Nijmeegse viertal de live-acts op de Poort aan elkaar. Al hun inspiratiebronnen komen langs, van Ruysdael tot Ramones, via de twips naar the Slits!

The Moon (19.30) is een 80’s postpunk/synth-wave kwartet, niet verstoken van goth-, mod- en garage-invloeden. The Moon’s tweede EP, Nightcreeper, is onlangs uitgekomen en verkent de ruimtes tussen dromerige melodieën en donkere dansbaarheid.

The Klittens (21.00) kreeg al lovende recensies van onder meer 3voor12 en Louder than War. Dat zegt ook wat over het spectrum dat ze coveren: van donker naar humoristisch met daartussen lekker veel indie-fuzz!

Wasted Youth Club (22.45) is een vierkoppige Arnhemse Garageband. Geïnspireerd door bands als Fidlar, Together Pangea, Ty Segall en Bass Drum of Death maken ze muziek die klinkt zoals je dronken vette hap smaakt: vies lekker. Steek je huiswerk in de fik, gooi je baas van het balkon en schreeuw mee met nummers pakkender dan je lokale clublied. Wasted Youth Club is voor iedereen met een hartslag die wil ontsnappen aan de dagelijkse sleur. De rest is ook welkom.

Dinsdag 18 juli

Kelsey (als DJ-team om 18.00, 20.00, 21.45 en 23.30) is niet één persoon, maar een groep personen. Een collectief van vrienden met een gedeelde liefde voor harde, chaotische en tegendraadse muziek. Een band die zich muzikaal ergens op de grens tussen Metal, (Post-)Hardcore en Punk bevindt, en de muren hiertussen volledig afbreekt. Met (ex-)leden van onder meer Antillectual, Bandito, Bismut, Jacky Heretic en Through The Struggle vormt Kelsey een verzameling mensen die wel bekend zijn met het spelen van intense live shows. Gezamenlijk is dit hun felste, meest compromisloze muzikale onderneming tot nu toe. En het is precies dat gevoel van felle, chaotische en compromisloze intensiteit die zij hebben proberen te vast te leggen op hun debuut ‘Dead Aesthetic’.

Rats and Daggers (19.15) is een echt powertrio dat de vlijmscherpe rand tussen heavy en punk op zoekt. Geïnspireerd door de rauwe emoties van IDLES, de sexappeal van Queens of the Stone Age en de totale wanorde van Amyl & the Sniffers, blazen ze je weg met een wall of sound. Ze stonden al op Booster Festival en in straks gaan ze hun eerste EP uitbrengen.

Diggeth (21.00) is zompige metal-‘n-roll uit de Achterhoek. Dit drietal is dus eigenlijk een genre op zichzelf en met 3 albums op zak timmert de band hard aan de weg. De explosieve mix aan genres laat je achter met een flinke piep in je oren en een glimlach van oor tot oor. Je vraagt jezelf af: “Hoe kan een trio zo vet klinken?”

Radeloos///Ziedend (22.45) zag het rauwe levenslicht in het begin van 2017, en heeft sindsdien nauwgezet gewerkt om een eigen sound neer te zetten die te classificeren valt als een mix van crustpunk, black metal en powerviolence. Verwacht meedogenloze beukherrie op tempo, waarbij ook het publiek wordt uitgenodigd om flink gas te geven. R///Z is een band die het niet eens is met alle onrecht en misère in de wereld en dit met uitbundig sonisch geweld te berde brengt. De band is bezig met het opnemen van hun eerste langspeler, en zal deze van poppodia tot kraakpand ten gehore gaan brengen.

Nieuwe Electronische Waar Presents…

Donderdag 21 juli

BARTH. (Bart Hanswijk) (18.00) is een muziekproducer en componist uit Ede, Gelderland. Tijdens zijn opleiding aan het conservatorium in Utrecht ontstond en groeide zijn liefde voor het componeren van instrumentale muziek. Een zoektocht was begonnen. De mogelijkheden om met enkel muziek verhalen te vertellen, zijn eindeloos, ontdekte hij. Woorden zijn er al genoeg, die heeft hij niet nodig. BARTH. schept met zijn muziek ruimte. Voor hemzelf, maar ook voor de luisteraar.

Menig feest is in goede handen met de vibrerende vingers van Vilosov (19.00). De alternatieve hub van Nijmegen, NDRGRND, is al lang en breed bekend met het werk van dit opkomend talent. Vilosov is echter klaar om de rest van Nederland te laten voelen én dansen. Kenmerkend is zijn aanstekelijke elan, zijn diepe house-grooves en melodieuze techno. Puntige percussie, polyritmische subtiele synths en grootse climaxen pakken het publiek vast, en laat het wegdromen tot de zon weer op komt. Op het moment dat de zaal in een eindeloze trans meent te geraken, doorbreekt de peinzer de innemende sfeer om vervolgens samen met zijn publiek het diepe in te springen. Naast de live-act is het enthousiasme van Vilosov tevens te vinden in zijn eigen tracks waarin de grenzen tussen deephouse en melodic progessive techno vervagen. 

ODAIRA (20.15) serveert eclectische gerechten met een pittige maar ook frisse mix van organische klanken, geraffineerde instrumentale fragmenten en superhete samples. Je herkent zijn producties makkelijk aan de bitterzoete akkoorden, de knapperige drumpartijen en overheerlijke delays. ODAIRA is net zo behendig met zijn sampler als een chef-kok met zijn keukenmes!

Je staat bij een show van Vanta (21.15). Wat wordt er nu van je verwacht? Heel simpel: bek houden en dansen. Een vrolijke of uplifting vibe zal je niet snel terugvinden in de muziekkeuze van Loes van Rijsewijk – wèl muziek met een donker randje. Ziedaar haar artiestennaam Vanta, verwijzend naar één van de donkerste substanties die er bestaan. Wat voor week je ook achter de rug hebt, in de snelle, rauwe en trippy technowereld die zij voor je neerzet, kan je alles achter je laten en is er geen excuus te vinden om niet te gaan dansen. 

Luc Pustjens (22.30) maakt duistere techno met een hoog melancholisch karakter. Luc vindt het live aspect van zijn performance heel belangrijk. Hij maakt gebruik van vele synthesizers en andere hardware, waardoor iedere set anders klinkt. Eerder dit jaar kwam zijn eerste EP uit.

Met het gebruikmaken van zijn emoties, gedachtes en het mengen van verschillende elementen uit veel andere genres die binnen en buiten de hard dance scene vallen creëert DAEDRA (23.15) zijn sound. DAEDRA’s stijl kan je omschrijven als duister, ruig maar toch harmonisch, melodisch en een sterk onderliggende focus op glitchende ritmes en harde percussie elementen.

nieuwsbrief

Ben als eerste
op de hoogte